Egy statisztika szerint, amit az interneten olvastam az autótartás Új-Zélandon a legolcsóbb a világon. A statisztika több adat alapján készült.
Mindenek előtt a vételárat vették gorcső alá. Itt kitértek az új autók árára csakúgy mint a különböző korú használt járművekére.
Aztán a különböző adónemekre amiket kivetnek az autókra (súlyadó, teljesítményalapú adó, kötelező gépjármű felelőségadó, regisztrációs adó, vám, áfa, stb.)
Az ország üzemanyagáraira.
Valamint az egyéb fenntartási költségekre (alkatrészárak, szerviz költségek, stb.)
Ami az új autókat illeti: itt két teljesen eltérő árpolitikával találkozunk.
A távol-keleten gyártott autók árai elképesztően alacsonyak (átlagosan mintegy két harmada az európai áraknak), ugyanakkor az európában és észak-amerikában gyártott járművek ára nagyjából megegyezik a nálunk is tapasztaltakkal.
A használtautóknál még bonyolultabb a helyzet.
Általános igazság, hogy Új-Zélandon az autó használati eszköz és nem luxus termék. Ez nagyban be is határolja az autók árát. Arról van szó, hogy aki mondjuk felső középkategóriás (pl.: Nissan Maxima vagy Volvo S80, stb.) autót akar venni, az nagy valószínűséggel újonnan veszi meg. Emiatt viszont hatalmas az értékvesztése ennek a kategóriának. Az említett japán tipus full extrásan, hibátlan állapotban, úgy 60ezer kilométerrel (itt nem divat visszatekerni az órákat), 3 és fél literes motorral már másfél millió forintnak megfelelő új-zélandi dollárért hazavihatő.
Ugyanakkor egy igazi terepjáró (nem összkerekes divategyterűekről beszélek) még tíz évesen is viszonylag jól tartja az árát. Egy ennyi idős Nissan Terrano 2.7-es dízel motorral, mondjuk 140ezer kilométerrel még mindig 1,2-1,5 millió forintot kóstál.
Az úgynevezett utility vehicle-öknél (mikrobuszok, kisteherautók, egyszóval munkaeszközként használt gépjárművek) még kisebb az áresés.
Minden esetre tény, a zátonyon (Új-Zéland) a fent említett adónemekből csak az áfa súlytja az autókat.
Azt mondják az okosok, hogy nem szerencsés egy-egy árat az aktuális árfolyamon átszámolni más pénznemekre, már csak azért sem mert mint látni fogjuk, a látszólag azonos autótipusok a világ másik szegletében olykor egy némileg (vagy teljesen) más tipust takarnak.
Arról van itt szó, hogy a világ különböző pontjain különböző útminőségek vannak, különböző szabványok, egészen más embertipusok akiknek egészen más dolgok számítanak.
Európában fontos hogy egy autónál minél kisebb motor térfogatból minél nagyobb teljesítményt hozzanak ki. Észak-Amerikában ez lényegtelen, mert az üzemanyag ára is sokkal kisebb (így a fogyasztás gyakorlatilag lényegtelen adat), ráadásul száguldozni sem lehet (ezért a teljesítmény is -kis túlzással- csak statisztikai adat egy prospektusban). Oroszországban az utak minősége enyhén szólva is hagy némi kivánnivalót maga után, ezért ide ostobaság lenne eladni azokat az autókat, amiket mondjuk az Egyesült Államokban gyártanak. Ezeknek a futóműve gyakorlatilag halálra lenne ítélve mondjuk Szibériában.
Mégis valami alapján muszáj összevetnünk a világ különböző pontjain található autókat.
Ilyenkor szokták azt mondani a reklámokban hogy a tájékoztatás nem teljeskörű...
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése