2009. január 3., szombat

Az idei (majdnem) Dakar

Ma kezdődik a világ talán leghíresebb tereprali versenye, a Dakar. Az embert és gépet egyaránt próbára tevő viadalt idén először Dél-Amerikában rendezik, több mint 5600 kilométernyi mért szakasszal.


Dakar neve 1979-ban fonódott össze a világ legismertebb rali versenyével. De a történet két évvel korábban kezdődött, amikor egy autóversenyen a fiatal milliárdos, Thierry Sabine eltévedt a líbiai sivatagban. Miután megmenekült a majdnem életébe kerülő kalandból, döntött úgy, hogy e meghatározó élményt másokkal is megosztja, s elkezdte szervezni a Dakar-ralit.S bár számos krízist megélt a küzdelemsorozat, mégis története harminc éve alatt az egyik legnépszerűbb sporteseménnyé vált. Az egyik legmélyebb válság talán 1985-ben érte el a versenyt, ugyanis az ötletgazda Thierry Sabine helikopterbalesetben életét vesztette. Apja azonban a végakaratnak megfelelően továbbvitte fia álmát, hogy a Dakar megmaradjon „kihívás azoknak, akik elindulnak, és egy álom a háttérben maradóknak”.

Rendezői a rali útvonalát többször változtatták az elmúlt harminc esztendőben, hol politikai, hol egyéb szempontok miatt. De a közelmúltig két dolog sohasem fordult elő, hogy elmaradjon a küzdelem illetve, hogy a verseny ne érintse Afrikát. Tavaly azonban a rajt előtt egy nappal lefújták a Dakart a mauritániai terrorcselekmények miatt. Idén pedig szintén a rendezetlen mauritániai viszonyok miatt Dél-Amerikába helyezték át a küzdelmet.


Közel ötven nemzet versenyzői vágnak neki a kihívásnak, összesen 177 autó, 17 motor és 81 kamion és 25 quad rajtol el szombaton Buenos Airesben, hogy teljesítse a majd tízezer kilométert, amiből 5652 kilométer lesz a mért etap. Mindez bő két hét alatt tizennégy szakaszt – s ha hinni lehet az előrejelzéseknek – minden idők legnehezebb Dakarját jelenti.


A versenyen hat magyar egység próbál szerencsét, köztük Szalay Balázs és Palik László is. Palik, aki először 2002-ben még Szalay navigátoraként vett részt a versenyen, majd 2003-ban pilótaként indult, érte el a magyarok eddigi legjobb Dakar szereplését (2005 – 18. hely).Az újévet már Argentínában köszöntő mogyorók közül talán Liszi Lászlóéknak kellett a legnagyobb izgalmakkal szembe nézniük, hiszen autójuknál technikai nehézség is fellépett: szivárgott a tank.

Nincsenek megjegyzések: