2008. november 11., kedd

Lista a legbiztonságosabb autókról

Melyek a legbiztonságosabb autók a piacon? Egy német lap összegyűjtötte az Euro NCAP töréstesztjén a legjobb eredménnyel szereplő kocsikat.

A lista nemcsak a független szervezet által adott csillagok számára épül, hiszen sok ötcsillagos van, hanem az annak alapját adó pontokra. A gyermekvédelem és a gyalogosgázolási eredmény most nem játszik szerepet, csak az autó az elölülő felnőttek védelmében mutatott teljesítménye frontális és oldalsó ütközéseknél. Ezek pontszáma külön szerepel is, a maximum mindkét esetben 16. A végső pontszám az oszloptesztért és az esetleges a biztonsági öv bekapcsolására figyelmezető jelzésért kapott pluszpontokkal együtt alakul ki. A listán főként 2007-ben és 2008-ban piacra került modellek vannak, de egy-két 2006-os is szerepel, de nincsenek rajta a 2009-es modellév járművei, azaz pl. a VW Golf VI sem. Íme a lista:

Szuperminik

1. Fiat 500
2. Mazda 2
2. Seat Ibiza
4. Peugeot 207 CC
5. BMW Mini
6. Skoda Fabia
7. Suzuki Splash
8. Renault Twingo
9. Smart fortwo
10. Daihatsu Materia

Kis családi autók

1. Nissan Qashqai
2. Peugeot 308
3. Volvo C30
3. Hyundai i30
3. Kia Cee'd
6. Fiat Bravo
7. Honda Civic

Nagy családi autók

1. Citroen C5
1. Renault Laguna
1. Mercedes C-Klasse
4. Ford Mondeo
4. Skoda Superb
6. Volvo V70
6. Audi A4
6. Lancia Delta


Luxusautók

1. Honda Legend

Kis egyterű

1. Citroen C4 Picasso
2. Skoda Roomster
2. Mercedes B-Klasse
4. Renault Kangoo
5. Citroen Berlingo
5. VW Caddy
5. Kia Carens
8. Fiat Idea

Nagy egyterű

1. Ford S-Max
2. Ford Galaxy
3. Kia Carnival
4. VW T5

Kis szabadidő-autó 4x4

1. Land Rover Freelander
2. VW Tiguan
3. Ford Kuga
3. Renault Koleos
5. Honda CR-V
6. Mitsubishi Outlander
7. Chevrolet Captiva
8. Nissan X-Trail
8. Suzuki Grand Vitara
10. BMW X3

Nagy szabadidő-autó 4x4

1. Mercedes M-Klasse
2. Nissan Pathfinder
3. Land Rover Discovery
4. Audi Q7
5. Hyundai Santa Fé

A lista természetesen nem teljes. A rajta szereplő típusok mind részt vettek a tesztelésen, így akikkel nem végezték el a tesztet azok értelem szerűen nem szerepelnek a listán.

Számomra azért meglepő, hogy mennyit javult a francia autók biztonsága, mint ahogy a Volvok középszerű helyezése is meglepett engem.

2 megjegyzés:

Pappito írta...

nem piszkálódásból, de az ncap egy kalap izé, marketing, nem más. Ez annyira igaz, hogy direkt az ncap-ra tervezik az autókat, legjobb példa a fiat punto, ami 4 csillagot kapott, mert nem volt elég pontja az ötre, de visszahívták, került bele a hátsó ülésre is biztonságiöv be nem kötésre figyelmeztető bizgentyű, és mlám, már öt csillag.

a franciák egyértelműen az ncapra terveznek, mert a reklámban jól mutat az öt csillag.

A volvo már csak azért is fura, mert a saab/volvo valós balesetek elemzésével alapozza meg a biztonsági fejlesztéseket, nemrég készült el az új biztonsági központja, ahol törögetik a kocsikat.

Az xc 90 meg az egyetlen autó jelenleg, aminek valós borulástesztje volt a gyártás előtt mégis a többi suv a nyerő...hm.

cfoldi írta...

Ebben is van igazság. Legalábbis részben. A Fiat Puntos példához hasonlóan rengeteg ilyen eset van -elsősorban légyzsák ügyileg. Plusz pontokat lehet ugyanis szerezni mondjuk alapfelszerelésben kínált oldallégzsákokkal, vagy komolyabb menetstabilizáló rendszerekkel.

Én mégis úgy gondolom, hogy ha másért nem hát ezért mindenképpen van értelme az ncap-nek. Így az autógyártók Európában kvázi rákényszerülnek arra, hogy alapfelszerelésben kínáljanak amúgy extralistás termékeket (gondolj csak az 'A' mercire. Annak idején mekkora port kavart, hogy fejreálltak vele a 'jávorszarvas teszt' során. Aztán a gyár visszahívta, és beleraktak egy kitörésgátlót. Hasonló történt az első generációs Audi TTk-nél. Ezért kicsit átformálták a farrészét -többek közt egy leszorító lemezke került rá.

A Euro ncap egy objektív teszt. 60%-os átfedéssel 40km/h-val ütköztetnek autókat. A bent ülő Dummyra (tesztbábú) szerelt érzékelők segítségével aztán kielemzik a várható sérülési kockázatokat. Ugyanezeket vizsgálják oldalütközésnél, illetve gyári gyerekülésben ülő mini Dummykkal is, sőt újabban gázolást is imitálnak.
Az itt szerezhető pontokat csak kis mértékben tudják a gyártók marketing elvek alapján befolyásolni (az említett légyzsákok lehetnek mondjuk ilyenek), mégis a karosszéria ütközési zónáinak kialakítása utólag már nem befolyásolható.

Általános igazság hogy minél újabb egy konstrukció, annál biztonságosabb, megbízhatóbb (ez egyébként igaz a lopásvédelemre is). Az XC90-es viszonylag régi konstrukció. Az, hogy nem az élen végzett, ennek tudható be. Biztos vagyok benne, hogy a modellfrissítéssel (2010-re várható) a létező legbiztonságosabb lesz a saját szegmensében.
A másik két Volvo típus esetében egészen másról van szó. Tény, hogy Göteborg mellett működik a világ legnagyobb és legprofibb laboratóriuma, ahol valós (vagy ahhoz közeli) helyzetben vizsgálják az autók biztonságosságát. Az is igaz, hogy a Volvo tulajdonosok Skandináviában aktívan részt vesznek a töréstesztek segítésében (bekövetkezett baleseteiket rekonstruálják a gyári szakembereknek így is elősegítve a Volvok híres biztonságát). Viszont! A C30-as és C70-es esetében két teljesen új típusról beszélünk, ahol a laboratóriumi teszteken kívül semmilyen eredmények alapján nem indulhattak el a tervezők, lévén nem volt típuselőd.
Én inkább ennek tudom be a viszonylag rossz szereplésüket.