2008. október 15., szerda

Dorog

Nem csak a Fekete Párducról (Grosics Gyula, az aranycsapat legendás kapusa), és kőszén kitermeléséről vált ismertté ez a kisváros.
Egyedülállő természeti adottsága is magával ragadó.


Itt található többek között Magyarország legtisztább bányatava, amely talajrétegének (apró szemcsés sóder- és kavicsréteg) köszönhetően tökéletesen szűri meg a vízet. Csak a talajvíz táplálja, patak, vagy egyéb folyóvíz nem. A vízét egy csatornán keresztül a Kenyérmezői-patak vezeti le. A Palatinus-tó nagyjából 840×350 méteres, téglalap alakú.


Napjainkban strandolásra és horgászásra hasznáják, naponta 3500 ember megfordul a strandon, míg a „Palán” összesen 6-7 ezer. Míg az északi partszakaszon van a strand, a déli oldal – főleg horgászházakkal – beépült az évek alatt. A strandon csónak-, vízibicikli-kölcsönző és vízicsúszda is működik. A tó hőmérséklete átlagosan 19 °C, átlagos vízmélysége 10 méter. Bár a tó mesterségesen jött létre, mára a betelepült élővilág jellegzetes ökológiai rendszert alkot.


Nos, a tegnapi délelőttöt ennek a csodaszép tónak és környezetének megtekintésével töltöttük.
Sokat meséltem már Magdinak arról a strandról ami gyakorlatilag gyermekkorunk Balatonát idézi. Családok jönnek kis pokrócokkal -piknik filing, nagy zsugázások baráti társaságoknál, vízi csúszda, fincsi lángos, miegymás... Szóval szimpatikus hely, no. Nincs rongyrázás, izomagyúak, műtyúkok, nyakukban 40kilo fuxszal megjelenő kisebbség, nincs cigifüstöt arcodba fújó tapló (még a csikkeket is gondosan eltakarítják).

Sokszor megfordultunk itt Zsoltival meg Málnával, és egyszer sem kellett csalódnunk a helyben.
Hát ennyit a nosztalgiáról. Minden esetre még mindig mélykék a víz, igaz a strand már be volt zárva -mondjuk mit vár az ember októberben... Úgyhogy életem értelme csak kívülről fotózott.


Majd' elfelejtettem! Asszem a Zsolti abban a szerencsés helyzetben van, hogy ő itt tehette le a búvárvizsgáját. Én meg a hiperkoszos bugyi(S)i -így mondják a helybéliek- bányatóban gyakorlatilag vakon kalimpálhattam (van vagy 20centis a látótávolság).

5 megjegyzés:

agica írta...

Hello,

Mi is rengeteget jartunk a Palara:)
En Dorog mellett elek. Vagyis eltem, amig nem jottunk ki NZ-ra. Jol ismetrem a varost. Oda jartam nyelviskolaba utazas elott.

Malna írta...

És azt elfelejtetted említeni, hogy itt mérik az északi félteke legfinomabb lángosát!

cfoldi írta...

Na végre!
Aszittem má' soha nem írsz!
Olvastad a Botis okosságot?

Malna írta...

Olvastam persze, de annál elfogultabb vagyok, hogy oda írjak!
Most mondjam azt, hogy jó a cipője??? :-)

cfoldi írta...

:)
Akkó szavazzá' embéá ügyileg! Lehet oldalt szavazni az ezévi bajnokra.